Wyjazd studentów II roku TiR w masyw Rzepedki w Beskidzie Niskim

29. maja 2023 r.  roku grupa studentów II roku Turystyki i rekreacji, pod opieką dra Rafała Kapicy oraz dra hab. Piotra Łopatkiewicza, prof. PANS, wybrała się na kilkugodzinną, towarzyską wycieczkę w Beskidzie Niskim. Celem pieszej eksploracji był masyw Rzepedki (708 m n.p.m.) wraz pobliską wierzchowiną Połońskiego Wierchu (688 m n.p.m.).

Wycieczkę rozpoczęliśmy sprzed drewnianej cerkwi św. Mikołaja Cudotwórcy
w Rzepedzi z 1824 roku. Następnie utwardzoną drogą udaliśmy się w kierunku północnozachodnim, mijając nieliczne zabudowania. Przed II Wojną Światową była to liczna wieś, zamieszkała przez niemalże 800 mieszkańców. Jej kres przyniosła w 1947 roku Akcja „Wisła”, w wyniku której prawie cała ludność wsi została przesiedlona na Ziemie Zachodnie. Dzisiaj ślady po domostwach często znaczą drzewa owocowe.

Przy cerkwi Św. Mikołaja w Rzepedzi
Podejście na Rzepedkę

Po osiągnięciu granicy lasu rozpoczęliśmy podejście pod jedną z kulminacji Rzepedki. Stamtąd udaliśmy się w kierunku Połońskiego Wierchu, gdzie podziwialiśmy rozległą panoramę na Tokarnię (778 m n.p.m.), położony niżej teren dawnej wsi Przybyszów oraz w dalszej perspektywie miejscowość Bukowsko. Ta piękna sceneria skłoniła nas do odbycia krótkiego pikniku. Ku zaskoczeniu wszystkich, studenci zaserwowali gorącą kawę korzystając z profesjonalnego palnika turystycznego.

Chwila wytchnienia, z kawą w tle…
Na wierzchowienie masywu Rzepedki, w głebi Chryszczata

Na wierzchowinie zobaczyliśmy także położoną nieopodal górną stację nieczynnego i niszczejącego wyciągu narciarskiego w Karlikowie, a następnie udaliśmy się w drogę powrotną na główną kulminację Rzepedki. Mimo, że jej wysokość nie jest imponująca, z jej grzbietu rozciągają się dalekie widoki. Towarzyszyły nam w pierwszej kolejności panoramy Suliły (759 m n.p.m.), Chryszczatej (998 m n.p.m.), Kamienia (717 m n.p.m.) i Diła (679 m n.p.m.). Dalsze plany zamykało pasmo graniczne z Pasiką (847 m n.p.m.) i Garbem Średnim (822 m n.p.m.). Bieszczadzkie szczyty reprezentował m.in. zamglony Łopiennik (1069 m n.p.m.).

No i co tam widać?
Zejście z wierchowiny masywu
W dole dawna wieś Rzeopedź
Zejście do Rzepedzi
Trasa naszego przejścia

Po krótkiej przerwie przeszliśmy jeszcze 1,5 km szczytem Rzepedki, a następnie bezdrożem przez łąki powróciliśmy do punktu startu przy cerkwi kończąc wycieczkę.

Ten krótki, choć intensywny wyjazd był okazją do lepszego poznania tej rzadko odwiedzanej przez turystów części Beskidu Niskiego.