Metoda Skutecznego zdziwienia – Studenci PPIW oraz PSO z TP uczestniczą w szkoleniu z projektu Dydaktyczna Inicjatywa Doskonałości (DID)

W dniach 20-21 października 2023 roku odbyły się szkolenia dla studentów kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna oraz kierunku pedagogika  – specjalność pedagogika społeczno-opiekuńcza, realizowane w ramach grantu ministerialnego DID. Szkoleniem objęto 45 studentów.

Certyfikowane szkolenie Metoda skutecznego zdziwienia prowadziła dr hab. Monika Wiśniewska-Kin, prof. UŁ oraz magister Weronika Kisiel. Pani Profesor jest autorką wymienionej metody. Pracuje na Uniwersytecie Łódzkim, pełniąc funkcję prodziekana ds. Nauki na Wydziale Nauk o Wychowaniu oraz kierownika Katedry Pedagogiki Wieku Dziecięcego. Swoje zainteresowania badawcze koncentruje na dziecięcych zdolnościach poznawczych w zakresie rozumienia pojęć, potencjalnych możliwościach rozumienia metafor (u dzieci w młodszym wieku szkolnym) oraz pobudzaniu i wspieraniu zdolności poznawczych przez inicjowanie dyskursu dziecięcego w inspirującym środowisku edukacyjnym.

Szkolenie miło charakter praktyczny i zrealizowano je w dwóch grupach. Skuteczne zdziwienie, to wyzwalająca myślenie, nowatorska metoda nauki czytania i pisania. Zachęca dzieci do intuicyjnego rozpoznawania obrazów dźwiękowych głoski i graficznych litery. Włącza w proces czytania całe bogactwo dziecięcych doświadczeń, emocji, wrażeń zmysłowych. Koncepcja Skutecznego zdziwienia rozbudza zainteresowanie dzieci czytaniem i pisaniem, gotowość do samodzielnego myślenia, kreatywność w rozwiązywaniu problemów.

Nasi studenci poznali oryginalną i unikatową w skali kraju propozycję nauki czytania i pisania. Zostali zaopatrzeni w materiał wdrożeniowy – przewodnik, artystyczną książkę obrazkową, wizualizacje graficzne.

Szkolenie umożliwiło uczestnikom pogłębione poznanie:

  • Holistycznego podejścia do nauki czytania i pisania zapewniającego dzieciom pełne wejście w kulturę, a nie jedynie rozpoznawanie głosek i liter.
  • Dźwięków wyzwalających głoski wpisujących się w dziecięce doświadczenie codzienności i niecodzienną wyobraźnię. Dzieci odnajdują je między innymi w ludzkim śpiewie /aaaa/, odgłosach zjawisk fizycznych /fff/, uczuciach i stanach emocjonalnych/mmmm/.
  • Sposobu konstruowania klocków z literą i ich wykorzystania w pracy edukacyjnej.
  • Materiału wizualnego w książce obrazkowej – angażuje fantazję i pobudza myślenie.
  • Zestawu gier zapewniających dzieciom uczenie się przez działanie. Dzieci mają możliwość uczenia się na błędach.
  • Dziecięcego czytania jako rodzaju ekspresji i artystycznego wyrazu.

Działanie zorganizowała i koordynowała dr Barbara Lulek. Pomocy udzielili: prof. dr hab. Kazimierz Szmyd, dr Małgorzata Wójcik i mgr Małgorzata Goleń.

Bardzo dziękujemy Pani Profesor M. Wiśniewskiej – Kin oraz mgr W. Kisiel za zapoznanie studentów z metodą oraz uwrażliwienie studentów na dobro dziecka i jego dobrostan. Podziękowania składamy także władzom uczelni za sfinansowanie szkolenia.

Poniżej zamieszczamy dokumentację fotograficzną.