O bolidzie

Historia

W roku akademickim 2014/2015 Studenckie Koło Naukowe ROTOR w Krośnie rozpoczęło budowę „bolidu“ i – finalnie – startu na zawodach Shell Eco-marathon. Już podczas swojego debiutu studenci PWSZ im. S. Pigonia w Krośnie zajęli dziewiąte miejsce w swojej kategorii.

Czemu zawdzięczamy tak wysoką lokatę?

Sekret tkwi w szczegółach, a przede wszystkim w pracy, którą studenci włożyli w skonstruowanie innowacyjnego, ekologicznego pojazdu.  Budowa „bolidu“ o dużej energooszczędności było możliwe poprzez zastosowanie konstrukcji charakteryzującej się niskimi oporami ruchu.

Po pierwsze – minimalizacja wagi– studenci Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. S. Pigonia w Krośnie skonstruowali pojazd ważący zaledwie 39 kilogramów. Ponadto,  SKN ROTOR wykorzystało opony marki Michelin, które obecnie wiodą prym w Formule E. Ich popularność można upatrywać w nader niskim współczynniku oporów toczenia. Warto również nadmienić, że do powstającego w Krośnie pojazdu stosowane są specjalnie zaprojektowane i wykonane zestawy łożyskowe w kołach.

Po drugie – sylwetka nadwozia, która ma być przede wszystkim opływowa oraz lekka. Pojazd jest wyposażony w układ napędowy, który – aby nie zawodził – musi spełniać wiele wymagań. W szczególności cechuje się łatwym i stabilnym rozruchem oraz szybko nagrzewa się, jednocześnie utrzymując temperaturę w trakcie przerw w pracy. Ta cecha „bolidu“ jest jedną z najważniejszych podczas londyńskiej edycji zawodów Shell Eco-marathon

Obecnie zespół “Rotor” pracuję nad nową konstrukcją bolidu. Nowa „Piła” będzie się charakteryzowała nowoczesnym i opływowym nadwoziem wykonanym z włókien węglowo-aramidowych co zapewni niebywałą sztywność i lekkość, zachowując przy tym wysoką wytrzymałość.
Jednostka napędowa, która została zaprojektowana przez naszych studentów (silnik długo skokowy, pracujący w obiegu Atkinsona, bez układu chłodzenia) będzie się charakteryzowała wysoką sprawnością co zapewni niskie zużycie paliwa.