Wyjazd SKN Zabytkoznawców i Krajoznawców do Pragi – czerwiec 2016

Wyjazd SKN Zabytkoznawców i Krajoznawców do Pragi

W dniach 17-19 czerwca 2016 roku – pod kierunkiem opiekuna Koła dra Piotra Łopatkiewicza – miał miejsce wyjazd dydaktyczno-naukowy Studenckiego Koła Naukowego Zabytkoznawców i Krajoznawców PWSZ w Krośnie w Sudety i do Pragi. Pierwszego dnia studenci zwiedzali rezerwat „Błędne Skały” i Szczeliniec Wielki w Górach Stołowych. Po noclegu spędzonym u stóp Szczelińca w Karłowie, wcześnie rano wyruszyliśmy w kierunku Pragi. Drugi dzień to intensywne zwiedzanie Pragi – jednego z najpiękniejszych miast w Europie. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od klasztoru Norbertanów na Strahowie, Hradczan, Pałacu Schwarzenbergów, Pałacu Arcybiskupiego, ogrodów królewskich i renesansowego Pałacu królowej Anny Jagiellonki. Około południa naszym celem stało się serce Hradczan, Katedra Św. Wita, następnie zaś gotycki  zamek królewski, bazylika Św. Jerzego, Zlata uliczka i wieża Daliborka. We wczesnych godzinach popołudniowych  grupa przeniosła się na Malą Stranę, gdzie studenci zobaczyli wspaniały kościół Św. Mikulasza oraz barkowe ogrody Albrechta Wallensteina o. Przez Most Karola dotarliśmy na Stare Miasto, gdzie zobaczyliśmy ratusz, kościół Panny Marii przed Tynem, zabudowę ul. Paryskiej i dzielnicę żydowską Josefov, w końcu Karolineum – najstarszy gmach praskiego Uniwersytetu Karola IV, dom Miejski i bramę Prochową. Zwiedzanie zakończyliśmy na Nowym Mieście, gdzie zobaczyliśmy Vaclavske Namesti, gmach Muzeum Narodowego oraz Teatru Narodowego. Późnym wieczorem wróciliśmy na nocleg do Karłowa. Trzeciego dnia dotarliśmy do XVIII-wiecznej twierdzy Srebrnogórskiej – najwyżej położonej twierdzy górskiej w Europie. Kolejnym naszym celem stał się Kamieniec Ząbkowicki, gdzie zwiedzaliśmy dawny kościoła cystersów  – najstarszy gotycki kościół halowy na ziemiach polskich i imponujący neogotycki zamek Marianny Orańskiej – największe tego typu założenie romantyczne w Europie. We wczesnych godzinach popołudniowych zatrzymaliśmy się w Paczkowie, gdzie mieliśmy okazję  zobaczyć doskonale zachowane średniowieczne fortyfikacje miasta. W godzinach wieczornych, pełni wrażeń dotarliśmy do Krosna.Wyjazd pozwolił studentom doskonalić umiejętności i zdobywać wiedzę w zakresie bezpośredniej obsługi ruchu turystycznego, ponadto wydatnie poszerzył wiedzę w zakresie najwybitniejszych dokonań historii architektury i sztuki europejskiej. Rozszerzenie programu wyjazdu o polskie Sudety – góry rzadko odwiedzane przez mieszkańców Polski południowo-wschodniej, doskonalił będzie wiedzę członków Koła w zakresie geografii – tak ważnego dla turystyki – regionu turystycznego Europy środkowej.