Młodzi profesjonaliści z zakresu „eko-techniki” – studenci inżynierii środowiska dzielą się wiedzą z zakresu zarządzania środowiskowego

Poznaj technikę, która umożliwi powstanie ekologicznych miast przyszłości! Dlaczego odpady powinny być segregowane? Do czego mogą nam być przydatne? Bądź „eko-detektywem”, który znajdzie miejsce, gdzie je nielegalnie zakopano? A może interesujesz się w jaki sposób pozyskać energię ze słońca i wiatru? Jak wyprodukować wodór – paliwo przyszłości? Poznasz do czego możesz użyć „słoneczny-piekarnik” oraz  będziesz potrafił odzyskać zanieczyszczoną wodę! Na końcu wcielisz się w burmistrza miasta, który potrafi wykorzystać „eko-technikę” aby rozkwitło – stworzyć Eko-Polis! Zdobytą, praktyczną wiedzę podsumujesz tworząc kolorowy poster!

Tak promowaliśmy cykl, powiązanych ze sobą zajęć przybliżających nastolatkom z krośnieńskich szkół podstawowych czym są techniki i technologie środowiskowe, przedmiot zainteresowania inżynierii środowiska, które zmieniają świat od blisko 200 lat, a obecnie przekształcą miasta w zrównoważone ekologicznie aglomeracje i metropolie – „eko-polis”.

W dniach 31 maja 2022 r. w naszej Uczelni gościliśmy ponownie uczniów krośnieńskich szkół podstawowych. Studentka III roku Inżynierii środowiska pani Wioletta Trybus z zaangażowaniem poprowadziła zajęcia dotyczące planowania, rozwoju i zarządzania zrównoważonych środowiskowo, ekologicznych miast przyszłości.

Jak zastosować poznane „eko-techniki” aby przekształcić zanieczyszczone, upadające i wyludniające się poprzemysłowe miasto w miejsce, które nie tylko zatrzyma emigrację jego mieszkańców ale również przyciągnie nowych inwestorów i ludzi chętnych do jego rozwoju? Jak można zwiększyć poziom zadowolenia z życia ludzi w zarządzanym przez nas mieście? Czy odnawialne źródła energii i nowoczesny przemysł pomogą uzyskać większe przychody do budżetu naszej metropolii? Na jakie cele przeznaczać uzyskiwane środki finansowe? Jak stać się liderem stosowania proekologicznych rozwiązań w mieście: nowoczesnej gospodarki odpadowej, retencjonowania wody, termomodernizacji budynków, miejskiego ogrodnictwa, wdrażanie przyjaznej obywatelom infrastruktury miejskiej pełnej terenów zielonych i rowerowych ścieżek oraz fabryk elektrycznych skuterów i samochodów czy ekologicznych centrów handlowych? Goszczący nas uczniowie brawurowo poradzili sobie z tak złożonym zadaniem podczas komputerowej symulacji tworzenia i zarządzania ‘eko-polis’.

Zajęcia współprowadził dr Karol Trojanowicz, pracownik Zakładu Inżynierii Produkcji i Środowiska.

Poprzedni artykuł z cyklu: Młodzi profesjonaliści z zakresu „eko-techniki”

Projekt pn. „Kreujemy+Rozwijamy+Ożywiamy+Stymulujemy+Nakreślamy+Odmieniamy=KROSNO” realizowany w ramach Programu Rozwój Lokalny, współfinansowany w 85% ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021 oraz w 15%  z budżetu państwa.

„Wspólnie działamy na rzecz Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej”

Logotyp funduszy norweskich