Ferie dla dzieci z KPU w Krośnie

W dniach 11-15 stycznia br. w ramach akcji Kreatywne Ferie z Karpacką Państwową Uczelnią w Krośnie oraz Galerią VIVO Krosno pięciu pracowników przygotowało zajęcia dla dzieci w wieku 8-12 lat.

Tematyka zajęć:

  1. Ciekawostki o napędzie eklektycznym w pojazdach samochodowych – mgr inż. Tomasz Kosztyła
  2. Projektowanie 3D w 4 krokach – mgr inż. Radosław Kruk
  3. Przygoda z programowaniem – dr Marcin Skuba
  4. Szklane zagadki – dr inż. Damian Dubis
  5. Ciekawe strony i aplikacje turystyczne – dr Rafał Kapica

Tematem zajęć w pierwszym dniu były napędy i paliwa alternatywne. Prowadzący przedstawił zagadnienia związane z motoryzacją przyszłości, a także zaprezentował sprzęt dydaktyczny związany z ogniwami wodorowymi, etanolem i napędami hybrydowymi, stanowiący wyposażenie uczelni.

W ramach zajęć Projektowanie 3D w 4 krokach zostały przedstawione podstawowe kroki procesu projektowania, które pomagają usystematyzować pracę konstruktorów i projektantów. Prezentacja ta ma na celu pokazanie specyfiki pracy inżyniera konstruktora i projektanta. Uzupełnieniem idei była krótka prezentacja modelowania trójwymiarowych brył z wykorzystaniem inżynierskich narzędzi CAD.

Na zajęciach Ciekawe strony i aplikacje turystyczne zaprezentowano kilka interesujących aplikacji i stron internetowych, które pozwalają na przygotowanie się do wycieczki, lepsze poznanie odwiedzanego terenu i rozbudzanie pasji odkrywania świata. Szczególne zainteresowanie uczestników wzbudziła aplikacja pozwalająca rozpoznawać górskie szczyty z dowolnego miejsca widokowego w Polsce. Zajęcia upłynęły w miłej, turystycznej atmosferze.

Bardzo dużym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia w ramach tematu Przygoda z programowaniem, gdzie uczniowie mogli zobaczyć jak wygląda proces tworzenia programu komputerowego z użyciem profesjonalnego języka programowania. Wykorzystane środowisko graficzne pozwoliło już od pierwszych minut tworzyć na ekranie kolorowe figury stosując rzeczywistą składnię i funkcje języka Java. Proste operacje matematyczne były w stanie poruszyć narysowane obiekty tworząc animacje, które mogą stać się w przyszłości podstawą do tworzenia gier. Najważniejszym celem zajęć było pokazanie, iż programowanie wcale nie musi być trudne i nudne oraz to, że każdym wieku można rozpocząć przygodę z programowaniem.

Zajęcia pod tytułem Szklane zagadki miały na celu przybliżenie dzieciom ciekawostek dotyczących produkcji, jakości i asortymentu produktów szklanych. Przekazywanie informacji w formie zagadek i pytań pozwoliło uczestnikom brać aktywny udział w zajęciach. Uczniowie chętnie odpowiadali na pytania, zadawali również wiele własnych pytań, dotyczących różnych rodzajów szkieł, ich właściwości oraz surowców używanych w procesie produkcji.